ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΜΠΕΛ.
ΓΕΝΙΚΑ
Η σχολική κοινότητα απαρτίζεται από
τους μαθητές, τις μαθήτριες,
τη Διεύθυνση (τον διευθυντή και τον υποδιευθυντή),
το διδακτικό προσωπικό (τις καθηγήτριες και τους καθηγητές),
το βοηθητικό προσωπικό (τους φύλακες και τις καθαρίστριες) καθώς και από
τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.
Με δεδομένο ότι:
• Όλες και όλοι – μέσα από το δικό του ρόλο ο καθένας και η καθεμία- είναι υπεύθυνοι / ες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και οφείλουν να συνεργάζονται μέσα σε δημοκρατικό κλίμα χωρίς εχθρότητες και αναίτιες συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, ανοχή και αναγνώριση του κάθε μέλους αυτής της κοινότητας για το έργο, την προσπάθεια και την προσφορά του.
• Το σχολείο επιδιώκει με όλα τα μέσα που διαθέτει να καλλιεργήσει το πνεύμα του αυτοσεβασμού και αλληλοσεβασμού, με σκοπό να διαμορφώσει χαρακτήρες ικανούς να συμπορευτούν με τους συνανθρώπους τους αρμονικά και δημιουργικά.
• Το σχολείο μέσα από το διδακτικό και εκπαιδευτικό του ρόλο επιδιώκει να αναπτύξει προσωπικότητες ελεύθερες και αυριανούς ενήλικους πολίτες ενεργούς, υπεύθυνους, και σκεπτόμενους.
• Η σχολική πειθαρχία είναι βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.
και με βάση τα συγκεκριμένα προβλήματα που κατά καιρούς εμφανίζονται στον χώρο του σχολείου συντάσσεται ο παρακάτω εσωτερικός κανονισμός του 1ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων. Ο Σύλλογος των διδασκόντων, οι μαθητικές κοινότητες και οι γονείς συμφωνούν με την τήρηση των παρακάτω κανόνων:
ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΞΗ (ΑΦΙΞΗ-ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ-ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΑ-ΕΜΦΑΝΙΣΗ)
Κάθε μαθητής/ μαθήτρια οφείλει:
να προσέρχεται εγκαίρως στο σχολείο (πριν από τις 8.15) και να παραβρίσκεται στην πρωινή συγκέντρωση της σχολικής κοινότητας, όπου όλοι ενημερώνονται από τη Διεύθυνση για θέματα που τους/τις αφορούν και προετοιμάζονται για το εκπαιδευτικό έργο που θα ακολουθήσει.
σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης να περνάει απαραιτήτως από τη Διεύθυνση και να παραλαμβάνει ενυπόγραφο σημείωμα εισόδου, προκειμένου να μπει στην τάξη και να παρακολουθήσει τα μάθημα της πρώτης ώρας. Για κάθε αδικαιολόγητη καθυστέρηση καταγράφεται μία αδικαιολόγητη απουσία.
να μην απομακρύνεται κατά τα διαλείμματα από το χώρο του σχολείου. Σε αντίθετη περίπτωση διαπράττει πολύ σοβαρό παράπτωμα. Σε περίπτωση αναγκαίας αποχώρησης από το σχολείο (αδιαθεσία, οικογενειακή υποχρέωση, κ.α.) να προσέρχεται στη Διεύθυνση, για να ενημερώνονται τηλεφωνικά οι γονείς του/της.
να εισέρχεται στην τάξη εγκαίρως, ώστε να αποφεύγει τις ωριαίες απουσίες λόγω καθυστέρησης. Σοβαρότατο παράπτωμα αποτελεί η αυθαίρετη απουσία από το μάθημα, χωρίς την άδεια του διδάσκοντος καθηγητή ή της Διεύθυνσης.
να βγαίνει κατά τα διαλείμματα στο προαύλιο.
να μην έχει κινητό τηλέφωνο ή να μην το ενεργοποιεί καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του στο σχολείο σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ. Μπορεί να χρησιμοποιεί το τηλέφωνο του σχολείου σε περιπτώσεις ανάγκης ή ζητά από τη Διεύθυνση να επικοινωνήσει με το σπίτι του/ της.
να αποφεύγει να φέρνει μαζί του/της αντικείμενα μεγάλης αξίας ή μεγάλα χρηματικά ποσά. Για οποιαδήποτε φθορά ή απώλεια αντικειμένων αξίας και χρημάτων το σχολείο δε φέρει καμία ευθύνη.
να γνωρίζει ότι δεν επιτρέπεται το κάπνισμα σε όλους τους χώρους του σχολείου.
να αποφεύγει στα διαλείμματα και στις εκδρομές τους διαπληκτισμούς, τις εντάσεις, την απρεπή συμπεριφορά και την άσκηση βίας οποιασδήποτε μορφής. Ο χρόνος των διαλειμμάτων και των περιπάτων ευνοεί την επικοινωνία, την ανάπτυξη της κοινωνικότητας και της φιλίας ανάμεσα στους μαθητές / στις μαθήτριες. Σε περιπτώσεις που δέχεται απειλές ή εκφοβισμούς από κάποιον συμμαθητή του/της, να απευθύνεται στη Διεύθυνση ή στους εφημερεύοντες καθηγητές/καθηγήτριες.
να γνωρίζει ότι ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός θεωρείται σοβαρό παράπτωμα που προσβάλλει την προσωπικότητα του μαθητή-θύματος και εκθέτει τον μαθητή-θύτη σε ποινικό παράπτωμα
να γνωρίζει ότι διατηρεί τη μαθητική του ιδιότητα και έξω από το σχολείο και οφείλει να διατηρεί με τη συμπεριφορά και το ήθος του την καλή φήμη του σχολείου. Παραπτώματα που λαμβάνουν χώρα έξω από το σχολικό περιβάλλον, επηρεάζουν άμεσα τη σχολική κοινότητα και εξετάζονται από το σύλλογο των καθηγητών και τα μαθητικά συμβούλια.
να έχει ευπρεπή και απλή εμφάνιση που αρμόζει στην ηλικία και τη μαθητική του/της ιδιότητα και να αποφεύγει τις ακρότητες. Η απλότητα στην εμφάνιση είναι σίγουρα κομψότερη από την εξεζητημένη παρουσία Δεν πρέπει να γίνονται δημόσια επικριτικά σχόλια για την εμφάνιση μαθητών, σε περίπτωση δε που εκτιμάται από τους εκπαιδευτικούς ότι μαθητής παρεκκλίνει από τους κανόνες ευπρέπειας πρέπει να γίνεται σύσταση, αλλά και συζήτηση με τους εκπροσώπους των μαθητών.
ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Κάθε μαθητής/ μαθήτρια οφείλει:
να γνωρίζει ότι όλοι είμαστε υπεύθυνοι για την καθαριότητα της τάξης (π.χ. δεν μπαίνουμε στην τάξη με τρόφιμα, αναψυκτικά κλπ) και την καλή κατάσταση των θρανίων, του πίνακα και γενικά της αίθουσας.
να φροντίζει ώστε να διατηρούνται όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι του σχολείου –(διάδρομοι, κλιμακοστάσια, αυλή, εργαστήρια και ιδιαίτερα οι χώροι υγιεινής) καθαροί. Σεβόμαστε τις καθαρίστριες, που με το έργο τους φροντίζουν καθημερινά για τη δημόσια υγιεινή μας. Είναι αυτονόητο ότι απαγορεύεται αυστηρά η αναγραφή κάθε είδους συνθημάτων στον χώρο του σχολείου (σε τοίχους, θρανία, πόρτες, κ.α.)
να σέβεται και να χρησιμοποιεί προσεκτικά τη δημόσια περιουσία του σχολείου (υπολογιστές, βιβλία, υλικά εργαστηρίων, κ.α). Φθορές, ζημίες, κακή χρήση αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του σχολείου. Σε περίπτωση εκούσιας φθοράς της σχολικής περιουσίας, ο μαθητής/ η μαθήτρια ελέγχεται πειθαρχικά και την ευθύνη για την αποκατάσταση των ζημιών αναλαμβάνουν οι γονείς του/ της. Για την αποφυγή παρόμοιων φαινομένων, οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να κάνουν τις απαραίτητες συστάσεις.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές μέσω των συμβουλίων τους (5μελή και 15μελές) έχουν τη δυνατότητα να συμβάλουν με δικές τους προτάσεις και δράσεις στη διαμόρφωση και βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος. (πχ. ανάρτηση εργασιών τους στις αίθουσες, καλλιτεχνική φροντίδα των κτιρίων, επισήμανση ελλείψεων και βασικών αναγκών, κ.α.)
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ (ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ, ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ)
Κάθε μαθητής/ μαθήτρια οφείλει:
να φέρεται με ευπρέπεια, ευγένεια και σεβασμό προς τους/τις καθηγητές/τριες και προς τους συμμαθητές/ τις συμμαθήτριες του/της.
να γνωρίζει ότι μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας η διατήρηση της τάξης, της ησυχίας και του ήρεμου κλίματος δεν είναι ευθύνη μόνο των διδασκόντων αλλά και των ίδιων μαθητών/μαθητριών. Με την προσοχή, τη σοβαρότητα και το ενδιαφέρον του/της να βοηθάει στην ομαλή και εποικοδομητική διεξαγωγή του μαθήματος.
να αναπτύσσει στις σχέσεις με τους συμμαθητές/ τις συμμαθήτριες του/ της τον δημοκρατικό διάλογο, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη και όχι τον επιθετικό ανταγωνισμό. Να σέβεται τις απόψεις των άλλων και να αποφεύγει ό,τι είναι δυνατόν να θίξει και να προσβάλλει τους άλλους για τις πεποιθήσεις ή τις αντιλήψεις τους.
να μην αντιγράφει σε διαγωνίσματα ή τεστ και να μην παρουσιάζει ξένη εργασία ως δική του. Η αντιγραφή ή η απόπειρα αντιγραφής όπως και οικειοποίηση ξένης εργασίας, πέραν της βαθμολόγησης με μηδέν επιφέρει και μείωση στον χαρακτηρισμό της συμπεριφοράς.
Οι καθηγήτριες και οι καθηγητές οφείλουν
να μην προσβάλλουν και να μην στιγματίζουν τους μαθητές και τις μαθήτριες είτε για λόγους συμπεριφοράς είτε για λόγους απόδοσης (π.χ. καλοί- κακοί μαθητές), γιατί αυτό δεν διευκολύνει το κλίμα συνεργασίας και συνεννόησης στο σχολείο.
να καλλιεργούν στα πλαίσια της διδακτικής πράξης τον διάλογο, τη συνεργασία και την ομαδικότητα και να διευκολύνουν την ελεύθερη διατύπωση των απόψεων και αποριών κάθε μαθητή / μαθήτριας μέσα στην τάξη.
να σέβονται τη ξεχωριστή και ανεπανάληπτη προσωπικότητα κάθε μαθητή/ μαθήτριας, που δικαιούται να την εκφράζει και να την αναπτύσσει ελεύθερα μέσα στην ομάδα.
να μην συνδυάζουν την επιβολή ποινών με την προσβολή της αξιοπρέπειας και τη δημόσια διαπόμπευση των μαθητών/μαθητριών. Οι κυρώσεις να χρησιμοποιούνται ως συμφωνημένες συνέπειες, όταν δεν τηρούνται οι όροι του κανονισμού και όχι ως απειλές ή μέσα εκφοβισμού.
να συνεργάζονται στα όρια των αρμοδιοτήτων τους με τους γονείς και τους κηδεμόνες σε τακτά χρονικά διαστήματα για θέματα σχολικής επίδοσης και συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών.
ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ-ΚΥΡΩΣΕΙΣ
• Η σχολική πειθαρχία δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά παιδαγωγικό μέσο.
• Η επιείκεια χωρίς όρια νομιμοποιεί τις αποκλίσεις και καλλιεργεί την αντίληψη της ατιμωρησίας.
• Βασική αρχή κατά την επιβολή της ποινής είναι η τιμωρία της πράξης και όχι του μαθητή. Η τιμωρία συνοδεύεται απαραίτητα με συζήτηση.
• Οι μαθητές που τιμωρούνται με αποβολή μπορούν να παραμένουν στο σχολείο και να απασχολούνται με ευθύνη του Διευθυντή σε κάτι δημιουργικό.
Σοβαρά παραπτώματα θεωρούνται:
• Η άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας
• Η απουσία από μάθημα χωρίς ενημέρωση του καθηγητή
• Η έξοδος από το σχολικό χώρο χωρίς άδεια
• Η προσβλητική συμπεριφορά προς καθηγητή
• Η κατοχή και χρήση κινητού τηλεφώνου.
• Η εκούσια φθορά σχολικής περιουσίας
• Η οικειοποίηση αντικειμένων που ανήκουν σε άλλο μαθητή
• Το κάπνισμα
Οι προβλεπόμενες ποινές από τη νομοθεσία είναι οι εξής:
1. Παρατήρηση
2. Επίπληξη
3. Ωριαία απομάκρυνση
4. Αποβολή έως τριών ημερών
5. Αποβολή έως πέντε ημερών
6. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
Οι τρεις πρώτες ποινές επιβάλλονται από καθηγητές και οι τέσσερις πρώτες από τον διευθυντή του σχολείου, ενώ ο Σύλλογος των Καθηγητών/τριών επιβάλλει όλες τις ποινές.
Έκφραση παραπόνων
Σε κάθε σχολείο θα πρέπει να προβλέπεται τρόπος έκφρασης και διαδικασία συζήτησης παραπόνων για ζητήματα μη εφαρμογής του σχολικού κανονισμού ή για απαράδεκτες συμπεριφορές εκπαιδευτικών ή μαθητών.
Συμβουλευτήκαμε για τη σύνταξη του:
1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΝΟΝΙΜΣΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΕΠΘ (2002)
2. Ο Συνήγορος του πολίτη: (Συνήγορος του παιδιού) «Ο ρόλος των μαθητών στην σύνταξη και εφαρμογή Σχολικών Κανονισμών»
Σύνοψη των κυριότερων απόψεων και προτάσεων των μαθητών (Η Ανοικτή Συζήτηση διοργανώθηκε στην Θεσσαλονίκη από τον Συνήγορο του Παιδιού σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, τις Διευθύνσεις Β/θμιας Εκπαίδευσης Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης και τα Γραφεία Αγωγής Υγείας του Νομο. Σε αυτήν συμμετείχαν περίπου 130 μαθητές από 60 γυμνάσια και λύκεια, μεταξύ των οποίων και 20 μέλη της Ομάδας Εφήβων Συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού)
3. Παραδείγματα Κανονισμών άλλων σχολείων.
Αμερικάνικο Κολλέγιο Ανατόλια
Ελληνογαλλικό Κολλέγιο ΔΕΛΑΣΑΛ
Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
4ο ΓΕΛ Νέας Σμύρνης
Σχολή Μωραϊτη