• Ενημέρωση για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο

      Ενημέρωση για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο
    • Παρουσίαση βιβλίου

      Παρουσίαση βιβλίου
    • Πρόγραμμα μαθημάτων

      Πρόγραμμα μαθημάτων
    • Επίσκεψη στη Μονή Λαζαριστών

      Επίσκεψη στη Μονή Λαζαριστών
    • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ

      ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ  ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΩΝ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ ΣΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ
    • Επίσκεψη στη Βίλα Μπιάνκα

      Επίσκεψη στη Βίλα Μπιάνκα
    • Ευχές

      Ευχές

Απολογισμός ευρωπαϊκού προγράμματος CONVOI77

Τη φετινή σχολική χρονιά 2021-22 οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Α3 του σχολείου μας συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Convoi77, μία καινοτόμο δράση διδασκαλίας της ιστορίας του Ολοκαυτώματος. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες αλλά και ατομικά και κατάφεραν να συνθέσουν τη βιογραφία του Nahama Sadicaris ενός Ελληνοεβραίου που μετανάστευσε από τη Θεσσαλονίκη το 1928 και εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου και συνελήφθη το 1944. Στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο του Αuswitz όπου και εκτελέστηκε.

Μέσα από βιωματικές μεθόδους οι μαθητές κατάφεραν να εξοικειωθούν με την ιστορική έρευνα, να αξιολογήσουν ιστορικές πηγές, να κάνουν μεταφραστικές δοκιμές κάποιων απλών κειμένων (τα πρωτότυπα αρχειακά κείμενα ήταν στα γαλλικά) και στο τέλος να συνθέσουν ένα ευρύτερο αφηγηματικό κείμενο με τα χαρακτηριστικά της βιογραφίας.

Μέρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ενσωματώθηκε στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας της Α΄ τάξης (άμεση/ έμμεση πηγή/ Β΄ ελληνικός αποικισμός-αίτια-σύγκριση με τη σύγχρονη μετανάστευση), στις εκδηλώσεις της επετείου της 28ης Οκτωβρίου (Β΄ παγκόσμιος πόλεμος, Ολοκαύτωμα), αλλά και στις εκδηλώσεις για την Ημέρα μνήμης του Ολοκαυτώματος στις 27 Ιανουαρίου.

Επιπρόσθετα, δημιουργήθηκε σχετικό διαδικτυακό μάθημα στο eclass για την ασύγχρονη επικοινωνία των μελών της ομάδας. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού οι μαθητές ξεναγήθηκαν διαδικτυακά στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης από τον μουσειολόγο κ. Νισίμ Μεβοράχ. Επίσης, μετά από σχετικό αίτημα στο Εβραϊκό Μουσείο της Αθήνας παραχωρήθηκε στη  διάθεση του σχολείου διαδικτυακό εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με το Ολοκαύτωμα το οποίο χρησιμοποιήθηκε κατά  τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος. Τέλος, σε συνεργασία με σχολεία της Ιταλίας πήραν μέρος σε μία δραστηριότητα μνήμης για το Ολοκαύτωμα και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους σε έναν ηλεκτρονικό πίνακα  https://el.padlet.com/giannilottino/t9sjbr2rpbq5smzt

Απολογισμός δράσης

  • Οι μαθητές και οι μαθήτριες που πήραν μέρος στο πρόγραμμα γνώρισαν την ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, πληροφορήθηκαν σχετικά με τα γεγονότα του Β΄ παγκοσμίου πολέμου που διαδραματίστηκαν στην πόλη αλλά και γενικότερα στον κόσμο και συγκινήθηκαν από το δράμα που έζησαν εκατομμύρια αθώοι που οδηγήθηκαν στο θάνατο στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι προσέγγισαν μέσα από την ιστορία ενός απλού, καθημερινού προσώπου μία από τις σημαντικότερες περιόδους του εικοστού αιώνα που συγκλόνισαν την ανθρωπότητα. Κατάφεραν να γευτούν ως ένα βαθμό τη χαρά αλλά και τη δυσκολία της ιστορικής έρευνας και να αποκτήσουν ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Παράλληλα όμως με τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους σε πίνακα ανακοινώσεων στο σχολείο έκαναν γνωστό το πρόγραμμα και στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Κατά τη διάρκεια της γιορτής της 28ης Οκτωβρίου έγινε ειδική μνεία στο γεγονός του Ολοκαυτώματος και επακολούθησε συζήτηση πάνω σε αυτό.
  • Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι μικροί μαθητές έκαναν μεταφραστικές απόπειρες ζητώντας βοήθεια πολλές φορές από τους γονείς τους. Με αυτόν τον τρόπο έκαναν κοινωνούς στη διαδικασία και μέλη της οικογένειάς τους.
  • Τέλος, στην ιστοσελίδα του σχολείου δημοσιοποιήθηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας.

Αξιολόγηση δράσης

  • Ο ενθουσιασμός των μικρών μαθητών ήταν μεγάλος καθόλη τη διάρκεια του προγράμματος γεγονός που αποδεικνύεται από τη συχνά πολύωρη εθελοντική εργασία τους στο σπίτι.
  • Τα συναισθήματα τόσο των μαθητών όσο και της εκπαιδευτικού ήταν έντονα, όσο προχωρούσε η έρευνα και κορυφώθηκαν, όταν η εκπαιδευτικός κατάφερε να ανακαλύψει στα social media (Instagram) μέλη της οικογένειας του Sadicaris και ήρθε σε επικοινωνία μαζί τους μέσω μέιλ. Ο έντονα βιωματικός χαρακτήρας των δραστηριοτήτων που οι μικροί μαθητές υλοποίησαν έδωσε νόημα στην έρευνά τους και κινητοποίησε τη συνεργασία τους αλλά και την εθελοντική  συνεισφορά τους στο πρόγραμμα.

Συμπεράσματα

Παρόλο που η ιστορική έρευνα είναι μία κοπιώδης και απαιτητική διαδικασία η ενασχόληση με το πρόγραμμα αυτό μόνο οφέλη μπορεί να αποδώσει στους εμπλεκόμενους. Είναι πολύ σημαντικό οι μαθητές μέσω βιωματικών καθαρά διαδικασιών αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο και συνεργαζόμενοι σε ομάδες να προσεγγίζουν ιστορικά θέματα έχοντας ως αφόρμηση την προσωπική ιστορία ενός ατόμου. Έτσι, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι η ιστορία γράφεται από απλούς καθημερινούς ανθρώπους και η πρόσκτηση της γνώσης είναι αποτέλεσμα της εμπειρίας και της αναζήτησης προσωπικού νοήματος σε αυτήν. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από αυτή τη δράση οι μαθητές και οι μαθήτριες που είχαν ενθαρρυνθεί να ερευνήσουν και την προσωπική οικογενειακή τους ιστορία πρότειναν να ασχοληθούν με κάτι ανάλογο την επόμενη σχολική χρονιά σε σχέση με τους δικούς τους προγόνους.

Χρονογραμμή βιογραφίας Nahama Sadicaris

Nahama-Sadigaris

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *