Την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2022 στην τάξη υποδοχής προσφύγων του 1ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων πραγματοποιήθηκε μία σημαντική δράση για την Παγκόσμια Ημέρα Μητρικής Γλώσσας, στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχολεία για όλους: συμπερίληψη παιδιών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία».
Στη δράση αυτή οι πρόσφυγες μαθητές ανέλαβαν να διδάξουν στοιχεία της μητρικής τους γλώσσας σε αντιπροσωπεία μαθητών από τα υπόλοιπα τμήματα του σχολείου, με σκοπό να αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και να την γνωρίσουν στους συμμαθητές τους. Την εκπαιδευτική αυτή δραστηριότητα προετοίμασαν, επέβλεψαν και καθοδήγησαν ο φιλόλογος, κ. Γραμματικόπουλος Βαγγέλης και ο Διευθυντής του σχολείου, κ. Αδαμίδης Δημήτρης.
Οι νεαροί μαθητές αποδέχτηκαν τον ρόλο του δασκάλου με μεγάλη χαρά και οργάνωσαν με επιμέλεια την μικροδιδασκαλία τους, διδάσκοντας γράμματα, λέξεις και φράσεις της μητρικής του γλώσσας και συζητώντας τις ιδιαιτερότητές της με το κοινό τους (τους ντόπιους συμμαθητές τους). Οι ντόπιοι μαθητές έμαθαν να χαιρετούν, να συστήνονται, να ρωτούν και να απαντούν σε απλές ερωτήσεις (π.χ. «Τι κάνεις;» «Από πού είσαι;») κ.ά.)
Κατά τη δίωρη διάρκεια της δράσης
- τη διδασκαλία της Αραβικής Γλώσσας ανέλαβαν οι Σύριοι μαθητές: Ριχάμ Λάμπο, Φώτης Λάμπο, Λάρα Αλχασάν και Άμπντουλ Αλχασάν,
- τη διδασκαλία των Φαρσί οι Αφγανοί μαθητές: Γιούσεφ Αζίζι και Ρεϊχάνε Χουσεϊνι
- και τη διδασκαλία της Αλβανικής Γλώσσας η μαθήτρια Κριστίνα Νέζα.
Όλοι και όλες αντιλήφθηκαν πόσο διαφέρουν τα φαρσί και τα αραβικά από την ελληνική γλώσσα και τις λατινογενείς γλώσσες, τόσο στη γραφή όσο και στους ήχους. Κατανόησαν τις μεγάλες προσπάθειες που καταβάλουν οι συμμαθητές/ ήτριες τους πρόσφυγες, για να κατακτήσουν την ελληνική γλώσσα, να παρακολουθούν τα άλλα μαθήματα της τάξης τους και να επικοινωνούν με τους φυσικούς Έλληνες ομιλητές. Οι γλώσσες τους μιλιούνται σε πολλές χώρες και είναι φορείς ενός μεγάλου πολιτισμού.